2009-08-02

Att bulla upp

Fru Vivecka ombads här till morgonen cykla och köpa frallor till familjen
och kom så här fullastad tillbaka.


Först trodde jag att hon fått för sig att tolka ordet familj på danska, där det kan innefatta hela släkten, men frun vidhöll att vi kunde behöva så många bullar då vi också skulle smöra och ta med oss till stranden.

Jag satte mig då i ett pedagogiskt försök att tillsammans med Vivecka beräkna hur mycket vi skulle behöva äta för att konsumera samtliga bullar:

-Om man sätter den manlige normen till x, så äter en genomsnittlig unge 40% och en genomsnittlig fru 60% av denna fadersnorm. Med dom 16 inköpta bullarna får vi fadersnormsekvationen:

0,4x+0,4x+0,6x+x=16

vilket ju är detsamma som

2,4x=16

som med lite division ger att den manlige normen (alltså jag i detta
specifika fall) måste sätta i sig 6,67 fralljävlar. Fruar 4 st och barn 2,67
var.


Medan jag skadeglatt satt och fördelande skar upp barnens och mina tredjedelshalvor frågade Vivecka var någonstans i min pinsamma ekvation man stoppade in hur många bullar man stoppar in i frysen.

Detta ignorerade jag givetvis och gick och lade ner en minneslapp i Viveckas handväska med texten:


Funktion att använda vid bullinköp

Antal bullar att köpa =[2,4*X]

X= hur många bullar din älskade make kan tänkas kränga i sig

Kan även användas för inköp av fläskkotletter.


4 kommentarer: