2009-08-07

Fullgod behandling

Den 70-åriga, skrynkliga damen bredvid på stranden satt, så typiskt för gamla skrynkliga mammor, och klagofilosoferade med den ointresserade solbadande dottern, som då och då gav dottertypiska apatiska ja-och nejmumlande svar på klagosången.


Damen talade med referens till en artikel i Sydsvenskan om sjukvården, eller snarare om bristerna i densamma. Meningar som; -jag tycker det är för jävligt att utbildad sjukvårdspersonal gör såna misstag, och -jag fantiserar att jag åker till sjukhuset och läxar upp några av dom där sjuksköterskorna, förekom i denna monolog.


Jag satt och lyssnade och funderade över vilka olika tankar vi får av samma information utifrån vår referensram och utifrån var vi befinner oss i världen och livet. Damen som läst artikeln om sjukvården relaterar väl till sin egen rädsla att inte få en fullgod behandling.


Jag läste samma artikel och minns att jag tittade på bilden av några unga, snygga sjuksköterskor i sina vita uniformer. Och jag minns att jag fantiserade att jag åkte till sjukhuset och låg med några av dom. Precis som för rynktanten bygger nog också min fantasi på min rädsla att inte få en fullgod behandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar