2009-10-25

En elegi för alla sorgesånger av Lars Winnerbäck

Inget bra.

Jag har lyssnat vidare på Lars Winnerbäck och nu sitter jag här tårögd och mår skit. Inte direkt sprattel-Wille här inte. Jag skulle egentligen behöva gå igenom en hel del jobbrelaterat. Men nu sitter jag bara och stirrar in i väggen. Tänker låga tankar.

Men det är ju samtidigt det jag gillar med Lars, han drar fram det melankoliska i mig så att jag får känna att allt är skit ett tag och sen gå vidare. Hans musik är min psyksoffa. Jag behöver inte prata av mig min skit. Jag lyssnar av den.

För er som vill ha ett tips på en riktigt bra böl-låt av Winnerbäck så skulle jag vilja framhäva låten Elegi där han sjunger om när hans svärmor gick bort i samma tidsrymd som hans fru fick missfall. Så här låter den, och så här sjunger han:

En elegi för alla sorger den där hösten handla om
För en mor som sjukna in, för ett barn som aldrig kom
För skuggan över gårn där aldrig solen lyste in
För en ork som inte fanns, du sakna min, jag sakna din

För en tystnad mellan väggarna som skar genom cement
Två ögonpar i tomhet från september till advent
För en man som gick till jobbet som om inget hade hänt
För en kvinna som sa "allting är förstört, allt är bränt"

...

8 kommentarer:

  1. Jag hade 38 låtar av Winnerbäck i mobilen som jag lyssnade på i stugan i somras när jag arbetade i skogen eller klippte gräs. Du förstår vilken muntergök jag var i somras? Jag navelskådade och arbetade. Men jag behövde det då. Lasse är det där såret man inte kan låta bli att klösa på så det aldrig läker.

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivning på ett sätt, men jag vill ändå hävda att Winnerbäck gör läkprocessen snabbare för mig.

    Kanske är han snarare höstbrisen som får min förkylning att äntligen bryta ut efter att jag gått och känt mig halvdålig länge.

    SvaraRadera
  3. Winnerbäck är det enda rätta. Lyssna-deppa-nya tag.
    Men en sak jag undrar, det är vart du fått förklaringen om hans farmor och missfallet? Förstår att hans låtar har en bakgrund, och jag har lyssnat på honom i mååånga år, men just när man vet dem specifika händelserna, vart hittar man det?

    Förresten, tack för en rolig blogg :)

    SvaraRadera
  4. Tack E: Jo vänta lite ska jag se var jag läste det...

    SvaraRadera
  5. http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=7931

    Han skriver själv om det:

    "Augusti och september var mörka månader. En graviditet som lyst upp sommaren blev ett missfall och Annas mamma blev sjuk i cancer."... "Anna stannade i USA nästan hela våren. Man viste inte hur långt hennes mamma hade kvar. Jag kom hem i januari och hade inte mycket att göra. Januari står still, folk jobbar och håller sig för sig själva i mörkret. Jag satt ensam i vår Stockholmsvitmålade lägenhet och försökte hålla mig vaken dom ljusa timmarna på dygnet. Jag skrev Elegi men kände mig osäker på om den var nånting att spela in. Tänkte att den kanske bara var Annas och min. Men vad ska man göra med en hemlig sång? Jag hade studiotid i slutet av februari och när det blev dags var Elegi fortfarande det enda jag fått ur mig, så vi spelade in den."

    SvaraRadera
  6. Winnerbäck är fantastisk!

    SvaraRadera