2009-12-26

Anpassare eller tillpassare

Man kan dela upp oss i två typer. Anpassaren och tillpassaren.

Anpassaren försöker i varje ny situation anpassa sig själv till den givna situationen. Tillpassaren försöker istället ändra på situationen till hur denne önskar ha det.

Om vi till exempel tänker oss att de två typerna hyr ett möblerat rum kommer anpassaren notera att det står en hård fotölj framför tv:n och en mjuk soffa i andra sidan av rummet och tänker då att det är ett bra tillfälle att börja läsa böcker. Anpassaren noterar att TV:n bara har SVT1, SVT2 och TV4 och tänker att det ju också är bra för då får man inte så ont i ryggen av att sitta i den hårda fotöljen. Anpassaren ser att det bara finns ett litet frysfack och tänker att det ju ger en bra start på att få bort det onödiga behovet av GB-glass varje kväll. Anpassaren märker att det inte finns något duschdraperi till badkaret och blir glad då denne inte har kunnat bada i badkar på många år. Och bristen på diskmaskin är positiv då manuell diskning ger tillfälle för ensam reflektion i vardagen.

Tillpassaren som hyr ett möblerat rum flyttar genast om på fotöljen och soffan, och sms:ar till uthyraren att det i alla fall måste fixas TV3 där såpan går som denne brukar se. Andra dagen i det nya hemmet har tillpassaren köpt en bänkdiskmaskin, en extra frys till källaren och ett duschdraperi.

Jag är anpassaren big time. Vem är du?

...

7 kommentarer:

  1. Tillpassaren, fast inte så extrem...lite anpassare är jag också. Skulle ha skitit i diskmaskinen och frysen. Hyr ni ut ett rum nu eller? Till en tillpassare!?

    SvaraRadera
  2. Nej, vi hyr inte. Jag funderar bara på hur jag är som människa. Och vilken betydelse det har i mitt liv. Lär återkomma. Om du passar dig typ.

    SvaraRadera
  3. Tillpassare till 92% typ :-) Vore nog ganska gött att va lite mer fifty-fifty känns det som när jag läser din beskrivning :-)

    SvaraRadera
  4. Ujuj, tillpassare. Lätt. Men en jävligt sådan.

    God fortsättning på dig!

    SvaraRadera
  5. B i t t e: Det var inte meningen att beskrivningen skulle låta negativ. Tror jag. Lär återkomma.
    Monasuniversum: Jodå, du e en tillpassare allt.

    SvaraRadera
  6. Det skulle ju stå "men en jävligt trevlig sådan"!!

    Naglarna.I hate theese f-ing nails.

    SvaraRadera
  7. Jag är en anpassare hemma på besök hos andra, men skulle definitivt vara en tillpassare om jag hyrde ett rum för att bo i.

    SvaraRadera