2009-12-21

Jag fattar ingenting

...
inte en dag yngre
skriver jag en sång
jag har ältat alla ord
här över muggar och glas
vi kom varandra närmre
du och jag i vår
och jag är tacksam för
att du orkade lyssna

Jag skrev min första sång 38 år gammal för drygt ett år sedan. Det var en underbar känsla att plötsligt få en melodi i huvudet. Jag nynnade fram och tillbaks och plötsligt hade jag en vers och en refräng. Jag var alldeles rusig av stolthet och satt där inne på kontoret och spelade den på min gamla gitarrskolegitarr. Men vem skulle jag sjunga den för. Vem skulle uppskatta mina ord och mina ackord amatörmässigt sammansatta till amatörmässig melodi?

Men en ältare är jag nog inte. Jag lyssnar och iakttar och berättar vad jag ser. Jag ser igenom yta och ser den nakna personen där inne. Det är så många som upptäckt det. Gå till William om du har problem, mår dåligt eller bara behöver sparring. Men vem coachar coachen?

Jag faschineras av starka personligheter, karismatiska, blixtrande. Så som jag önskar vara. Jag älskar empatiska personer med stark etik och moral. Så som jag ville bli.

Jag har allt. Ett perfekt liv i en perfekt värld. Jag har ett alldeles för perfekt liv för att att överhuvudtaget få tillåtelse att må dåligt där ute i verkligheten.

Men här tillsammans med er och Lars Winnerbäck, här kan jag tillåta mig att prata av mig och gråta och må skit och få panik och bryta ihop. Det känns som att vi kommer varandra närmare när jag nojar. Kanske förstår ni. Kanske bryr ni er. Jag bryr mig i all fall om er.

Tack för att ni orkar lyssna...

...

10 kommentarer:

  1. Vem som helst kan känna tomhet och må dåligt ibland. Alla kan känna sig små och ensamma stundvis. Det är bra att kunna visa sin sårbarhet. Det är starkt att visa sig svag. Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du har en ventil.
    För det har du.
    Här.
    Hos mig.
    Och hos vem du vill.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du kan ha hur mycket "matriel" lycka du orkar, det är ju själen som ska ha det göttigt också:)
    Klart att du också måste få vara ledsen, det måste vi alla. Och s.k i-lands problem är ju också problem.
    Kram världens bästa William;)
    PS. Fick du mitt mess?

    SvaraRadera
  4. Ryck upp dig för fanken!
    //William

    SvaraRadera
  5. Asså inte du Fredrik. Utan han Wille.

    SvaraRadera
  6. Vi lyssnar så gärna! Vi finns ju här för att dela såväl glädje som depp och lust!? I min värld är problemen och funderingarna så stora som den som har dem upplever dem...:) Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv när man bloggar, annars blir bloggen ett ställe man inte vill vara. Jag har lagt ut inlägg ibland som inte har stått i förhållande till dagens mående, inte alls bra, det genererar kommentarer man inte vill ha den dagen. Hoppas dagen i dag känns bättre.
    Sv: Jag vet inte om du ironiserade, men mitt inlägg var seriöst menat, inte som jag försökte skoja. Däremot drev jag lite med mig själv i det hela..

    SvaraRadera
  8. Puss på dig!
    Visst skulle man må lite sämre utan alla dessa bloggläsare? Jag är kär i varenda en.
    Kanske dig lite mer.

    Känns det bättre då?

    SvaraRadera
  9. Go'jul kramar från Blingbling. Vi behöver semester helt enkelt. Från alla krav, all prestation och allt det där coachandet.

    Jag är 35 år och har aldrig skrivit en låt. jag kanske skulle prova. Jag har ju trots all den där musikgenen ruvandes nånstans.

    SvaraRadera
  10. That's what bloggen is for, också.

    Vad man har är ingen garanti för lycka. I natt var det kris för en god vän "som har allt" och mer därtill, men ändå regelbundet blir djupt deprimerad. En annan vän, en riksdagsman, är också regelbundet låg. När en inte så insatt person fick höra talas om det sa hon: "Men, han? Mår han dåligt? Han sitter ju riksdagen?".

    Jag tror det kan vara svårare för oss mer eller mindre 'lyckade' människor, med skyddsnät och ordnade förhållanden att känna "rätt" till att faktiskt inte alltid må så bra och alltid vara på topp.

    Kanske är det jakten på lyckan som kväver oss ibland. Jag har köpt Johan Norbergs bok "Den eviga matchen om lyckan" till mig själv i julklapp. Det blir mitt julboktips till dig!

    Kram!

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/09/johan-norberg-om-lyckan

    SvaraRadera