2010-02-04

Vi har liksom alla en liten bit av Gud i oss

Sus läser inte böcker på vintern.

Men jag har precis läs-lyssnat färdigt på Dan Browns "the lost symbol". Jag gillar inte när huvudpersoner som är på väg att bli styckmördade eller nedtryckta i kemikalier börjar fundera kring symbolerna på ringen som den blivande mördaren bär. Tycker boken innehöll lite lovligt många hål i storyn. Men trots de små blesyrerna tystnar inte berättarrösten så här efteråt. Brown är duktig på att få mig nyfiken på dom uråldriga mysterierna, förlorade ord och frimureri.

En sak i boken kommer jag bära med mig längst.

Det om Gud, bibeln och religioner. Brown för ett resonemang om att vi människor misstolkat bibeln och andra heliga skrifter. Vi ser oss som de viljelösa silluetterna som blivit skapade av Gud och för detta bör vi ständigt tacka vår skapare.

Men även om vi blev skapade av Gud, så är vi nu dem som skapar. Och vår skaparkraft växer år för år exponentiellt då vi bygger nytt skapande på gammalt. Vi har en gemensam kraft som vi kan använda till gott och den gemensamma viljan till att skapa goda ting, den viljan är Gud.

Detta är antagligen bara jobbigt flabberi för er, men just nu uppe i min hjärna ger detta mening och jag känner mig närmare Gud än jag gjort sen jag var på konfirmationsläger. Och redan då var jag rätt långt ifrån då jag mer intresserade mig för vad flickorna hade under blusarna än att förstå Bibliska historien. Nog om det.

Nu mina vänner, nu ska jag och Gud i mig gå ut och slå på sandsäcken.

...

3 kommentarer:

  1. Det finns hopp om dig fina William!

    SvaraRadera
  2. Om Gud finns tror jag Dan Brown har rätt. Men jag tror nog ändå inte på Gud.

    Sv: HAHAHAHAHA!:D

    SvaraRadera
  3. Slå på sandsäcken du. Jag tror på Gud, men jag tror inte så mycket på Dan Brown. Lite mycket hål och lite mycket cash där. Fluffigt är ordet.

    SvaraRadera