2010-03-14

En nöt att knäcka om nöt och mandel

Brukar ni som jag ibland få en fråga i huvudet som ni sen går och bär omkring med och bara måste få svar på?

För alla er ungdomar kan jag berätta att förr var det en rätt krånglig uppgift. Man gick hem till bokhyllan och letade bland dom 20 band man fått av Nordstedts uppslagsverk och konstaterade oftast att uppslagsordet eller en viktig referens till uppslagsordet befann sig i de band man ännu ej fått. Sen efter tio år när man fått alla band ja då hade allt det stod Berlinmurar och Ryssland och Kardemumma och 30% av den andra informationen blivit obsolet.

Nu för tiden tar vi fram iphonen och hittar det på några sekunder. Helt otroligt med 80-tals glasögon på sig!

Idag ploppade en fråga upp i huvudet, om vad vad skillnaden på nöt och mandel egentligen är. Förutom den förklaringen jag själv hittade på. Nöt refererar till hängmörat kött på en djur medan Mandel refererar till en bit hängande kött på män.

Fru Witsman trodde bestämt att det är sak samma, men jag kände på mig att det är skillnad. Denna gång gav googlingen mig rätt. En nöt är i själva verket en (jävligt) torr frukt, medan mandel ett frö inne i kärnan på en stenfrukt på mandelträdet.
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar