2010-03-21

Leveransförberedande pedagogik

Pedagogiska föräldrar är vi allt. Vi har idag suttit vid middagsbordet och bläddrat i den stora graviditetsboken. Inför kapitlet om själva födseln sade fru Witsman att det kunde komma lite läskiga bilder.

Lill-Ville bläade och vände bort blicken när vi vände upp en sida med en bild av en liten på väg ut och en bild efter leverans där barnmorskan höll på att klippa strängen. Lill-Vivan fnittrade sig istället igenom bilderna. Efter några sidor vände hon tillbaks för att titta och fnittra igen. Jättesöt och helt oförstående att hon troligen själv kommer tvingas vara leverantör av bebis en vacker dag.

Jag sade till Lill-Ville att han inte behövde bläa, för han slipper i alla fall vara med under födseln. Jag däremot måste ju vara med hela tiden. Lill-Ville tittade medlidande på mig och sade:

Lova att du blundar hela tiden, pappa!

Jag lovade och hoppas fru Witsman går med på det.

6 kommentarer:

  1. Hahaha! Ja blunda hela tiden för guds skull!

    Sv: Det betyder ugn på franska. Glass i ugn liksom.:)

    SvaraRadera
  2. Men alltså hon kommer väl ändå inte tvingas att leverera nåt barn. Och om hon ändå vill ha ett så kan jag varmt rekommendera kejsarsnitt.

    SvaraRadera
  3. Barnmorskan frågade om jag ville ha en spegel nere vid snippan.
    MEn säääkert.
    Vem fan vill se sin snippa spricka flera centimeter?

    Knäppkärring.

    SvaraRadera
  4. "Tvingas" leverera? Det måste en man till för att ordlägga sig så. Att föda är det mest underbara jag har varit med om, då kommer verkligen urmänniskan i en fram.

    SvaraRadera
  5. Haha...jo vi kvinnor är väl tvingade att leverera? Vem fan ska annars göra det?

    SvaraRadera
  6. Fin bild från min arbetsplats :)

    SvaraRadera