2010-12-23

Svenska kyrkans sexbluff

Svenska kyrkans stora satsning att få unga, nykära att gifta sig är totalt oetisk. Jag förstår deras strävan att medverka till att så få som möjligt lever i synd, men deras sätt att använda statistik lurar in så många i ett oåterkallelig olyckligt äktenskap.

Låt oss se på grafen som svenska kyrkan använder i broshyrer och utbildningsmaterial för att övertyga framför allt unga män att gifta sig:

Den horisontella axeln anger år efter ingått äktenskap och den vertikala mängden sexuell aktivitet per månad. Svenska kyrkan gör framför allt läsaren uppmärksam på den stora ökningen efter 8 år, vilket de relaterar till att partnerna hittar tillbaks till varandra efter de första tunga babyåren.

Jag har trängt djupare in i det statistikmaterial de använt och kan konstatera att talen är helt korrekta men ack så missvisande. Jag har därför gjort en uppdelning i grafen som ger en helt annan, mycket mer nyanserad bild av verkligheten:



Så var det med det.

5 kommentarer:

  1. Bara lugn, gröna stapeln ökar när barnen flyttat.;)

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju snart...hehehehe, stackars fröken höger...
    God jul på dig kära vän!

    SvaraRadera
  3. Gun ljuger. Om hon inte menar att mannens sätt att göra tillnärmelse ändrar sig när barnen har flyttat. Få din kvinna att känna sig sexig UTAN att rent fysisk närma dig eller nämna något om sex. En konst, men det funkar. Så sluta klaga nu, jobba på istället. ;)

    God jul!

    SvaraRadera
  4. statistik är otroligt lätt att använda som man vill använda den, man kan få helt olika saker utlästa av samma statistik, så det lönar sig nog alltid att gå in lite djupare på det innan man tror på allt man läser!

    SvaraRadera
  5. Mikaela är den enda som förstår att detta inlägg enbart är skrivet för att ge er aha-upplevelser omkring hur vi i dagens samhälle använder statistik.

    Ni andra går ju igång på helt irrelevanta antaganden om att det på minsta sätt finns någon som helst uppbyggd sexuell frustration hos mig. Nej, nej, nej.

    Inte alls. Just nu till exempel, sitter jag och knäcker jordnötter och tänker då inte alls att det är alla unga snygga ogifta killars nötter jag knäcker för att jag hatar att dom får så mycket sex dom vill med så många partner dom vill, medan jag mest sitter och knäcker nötter.

    SvaraRadera