2011-10-09

Försäkringens vagga, och klacificeringsbolagets


Jodå, det var lite coolt att vara i London.

I finanskvarteren finner man försäkringens vagga. För det var i London fartygsägare kom på att det ju var något opraktiskt att gå i konkurs och svälta resten av livet om deras fartyg sjönk på väg från Orienten. Eller om pirater snodde lasten och kölhalade alla besättningsmän. Och pirater vimlade det av under den här perioden. Så kom man på att om man slog sig ihop med ett antal andra skeppsredare och gemensamt betalade när någons skepp förliste, ja se då blev det inte så katastrofala konsekvenser av att ens fartyg inte nådde engelskt farvatten igen.

Skeppsfolk gick mycket på Edward Lloyds Kaffehus invid Themsen och där satt man slöt överrenskommelser av det här slaget. Detta blev grundstommen för försäkringsmarknadsplatsen Lloyds of London, som för de flesta är känt som ett ställe där man kan försäkra i stort sett allt man kan tänka sig. Närmast i min referensram är väl tänka mig att ett stort antal vackra bröst har en försäkring underskriven på Lloyds.

Jag får väl också erkänna att jag är så där lagom kunnig. Jag fick veta nyss att bilden ovan inte är, som jag trodde, på försäkringsbolaget Lloyds of London, utan på klacificeringsbolaget Lloyds register of Shipping. Bakgrunden till detta företags namn är dock samma som försäkringsbolagets. Verksamheten startades i kaffeångorna från Edward Lloyds Kaffehus.

Jag vill dit igen. Till London. Och jag måste ju det så jag får ta en bild på mitt Lloyds. Det riktiga och coola Lloyds...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar