2009-10-02

Föräktenskaplig älskog möjligt med Joan of Arc


Så förvånad och orolig jag hade blivit på vår bröllopsnatt, om jag efter fullbordad bröllopsakt hade hittat en blodfläck på lakanet. Vi hade, precis som de flesta andra svenskar nu för tiden, haft sex långt innan vi gifte oss. Jag visste också att jag långt ifrån var den första mannen som legat med Vivecka. Inget konstigt i det.

Det är det däremot för en hel värld av kvinnor och män som lever i religiöst konservativa länder. I många länder kan en utebliven bröllopsnattsblödning innebära en äktenskaplig katastrof. Det faktum att långt färre än hälften av kvinnorna blöder vid sitt första samlag gör att många är oroliga för utebliven blödning.

Ängsliga kvinnor kan nu köpa en produkt från Kina, en konstgjord mödomshinna som döpts till Joan of arc red och marknadsförs så här:

Slut på oron - med denna produkt kan du få tillbaka din första natt när som helst. När din älskare penetrerar, utsöndrar produkten en vätska som liknar blod. Lägg till några stönanden, och ingen kommer att märka något.

Jag blir ledsen när jag läser detta. Tänk att behöva ljuga på det här sättet för sin partner. Och tänk att leva i en värld som är på ett helt annat ställe än den religiösa föreställningsvärlden. Tänk att leva i en värld där kvinnor ska vara oskulder fram till äktenskap, men där inget sådant krav finns på männen.

Detta är en skamfläck på den religiösa fundamentalismens sänglakan


...

1 kommentar:

  1. Fy så sorgligt. Speciellt med tanke på att de kommit fram till att det inte finns någon "hinna". Bara en "slidkrans" som kanske inte ens blöder.

    SvaraRadera