2009-12-06

Jag vill åka till Wien som vi gjorde då förut


En söndag med mjöliga barn och fru i maraton-pepparkaksbak hos svärföräldrarna.

Jag jobbar och står i. Winnerbäck är på i bakgrunden, och jag har svårt att koncentrera mig på powerpointpresentationer och excelräkneark. Jag vill dra ett täcke över mig och ryckas med i bitter melankoli. Det är något som måste ut ur min kropp för att jag ska komma vidare fram. Komma hem.

Melissa Horn och Lars sjunger: Jag vill ha dig nu som jag hade dig förut. Det är vackert och ledsamt.

Jag tänker att jag så gärna skulle vilja vara den jag var när jag hade dig förut. Då när allt var så nyfiket och hjärtklappande och oprövat. Och okomplicerat. Då när vi kunde släppa allt och dra till Wien och älska hela natten på ett hotellrum utan gardiner och vi jagade varandra fnittrigt över slottsgården på Nedre Belvedere. Och på bussen försökte jag smyga in handen under din kjol, och du skrek och vi skrattade och låtsasbrottades och jag kysste dig på det där stället bakom örat som alltid fungerade och du viskade att du älskade mig, och gubbarna och gummorna som var med på turistbussen, ja dom verkade ömsom förskräckta, ömsom drömmande tillbaks till deras egna nyförälskade ungdomstid.

Och nu älskling är det vi två som är den förskräckta och drömmande gumman och gubben med barn och krav och pepparkaksbak och kompromisser och ett ihoplappande av kalendrar för att få tid att planera för vårt liv tillsammans.

Jag älskar dig och vill åka tillbaks till Wien igen. Snälla, släpp nu plåten och möt mig på Kastrup! Barnen trivs så bra hos våra föräldrar och kommer må bra av att vara utan oss några dagar.

Kom älskling så ska du få mig så som du hade mig förut!

5 kommentarer:

  1. Om inte din fru läser din blogg annars så borde du åtminstone visa henne den här texten. Det är så fint och vackert. Hon kanske bär på samma längtan som du.

    Sv: Tack snälla:) Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Ungefär så där kände jag med idag.
    Lite mer vuxentid som man-och-fru ihop skulle inte sitta illa.

    SvaraRadera
  3. Du är fin du. Men hon kanske kan dra till Wien, frågan kanske är om du kan?

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fint! Jag är övertygad om din fru vill, speciellt om hon läser den här texten. Men som sagt, se till att DU kan innan :)

    SvaraRadera
  5. Du, här har du årets julklapp till dig och din fru! Boka barnvakt och resa och överraska er själva med en mysig weekend.

    Ni har alla förutsättningar för att att få en riktigt fin helg tillsammans!

    Skjut inte upp det och vänta på att det ska bli bättre, mer tid eller att barnen ska bli äldre. Det blir aldrig bäättre, mindre stressigt och barnen blir förvisso äldre men behöver barnvakt i alla fall om föräldrarna uteblir några dagar.

    SvaraRadera