2010-01-02

Jag har upptäckt ett Alko-hål i tidsrummet!

Inte vet jag om tiden går fortare när man har roligt. Men sedan nyårsafton vet jag i alla fall att tiden går extremt fort när man är full.

Det var genom ett helt omedvetet experiment som jag kom på det. Jag stod där, rätt bra dragen och borstade tänderna på Lill-Ville. Vår elektriska tandborste fungerar så att var 30:e sekund brummar den till så att man vet att man ska förflytta sig till nästa tandzon och efter 2 minuter brummar den till lite extra mycket för att berätta att man äntligen är färdig.

Varje morgon och varje kväll står jag där med Lill-Ville och Lill-Vivan och tycker det segar sig fram. Ibland, må frun aldrig få veta det, går det så långsamt att jag slutar efter tre brum. Ibland går det hem och ibland säger tjall-ungen till att det inte är färdigt än.

Tillbaks på nyårsafton konstaterade jag att den första 30-periods-borstningen med Lill-Ville gick extremt snabbt. Jag tänkte då att jag kanske bara hade glömt bort att registrera att jag börjat, så den nästa perioden koncentrerade jag mig jättehårt på att minnas tiden. Till min förvåning gick dessa 30 sekunder lika snabbt. Jag ryckte liksom till av den där känslan av att vara nära att förstå något stort. Hade jag upptäckt att man kan få tiden att gå snabbare med hjälp av alkohol?

Nu var det två borstperioder kvar att ta fram data för att konfirmera min misstanke om att tiden liksom ökar i hastighet vid berusning. Till min stora överraskning markerade då borsten att vi var färdiga med de 4*30 sekunderna. Dessa 30 sekunder tog ju slut stjärntals snabbt, och var fan tog den sista perioden vägen? Tiden hade bara hoppat fram en hel period utan att jag märkte det. Lill-Ville var för trött för att hänga med mig i min fundering och jag möjligen något för osammanhängande.

Men hör ni, var det inte underligt? Har ni samma erfarenhet; att tiden accelererar vid onykterhet? Är jag en stor upptäckt i hasorna?

Ikväll får vi besök av en fin familj där han är whiskeykännare. Jag har köpt hem en blended Islay-whiskey som vunnit priser för 12 åriga skottar. Jag lär således kunna fortsätta mina vetenskapliga undersökningar under kvällen...

(Fru Witsman var inte så glad dagen efter nyår, då det fanns tandkrämsgegg över hela spegeln, och på barnens pyjamasar. Hon skyllde på mig och min berusning, och jag på barnen och deras sömniga slappa läppar)

...

2 kommentarer:

  1. Det har jag aldrig tänkt på. Kanske skulle testa det när tiden segar sig fram på jobbet. Du avslöjar Lill-Villes namn. Är det också alkoholens förtjänst?:)

    SvaraRadera
  2. Tack Gun. Nej det var väl bara allmän förvirring. Jag har rättat till det hela.

    SvaraRadera