2010-05-14

Begin with the end in mind

Jag lyssnar på en talbok som heter "Beyond positive thinking". Uppläsaren ger handfasta tips hur man, genom att förändra sitt förhållande till sig själv och andra, radikalt kan öka möjligheterna till att lyckas i sitt liv.

En viktig poäng hittills i boken är att vi ofta misslyckas att nå dit vi vill, helt enkelt på grund av att vi inte bestämt oss vart vi vill. Om vi inte skapar oss en klar bild av våra mål kommer vi heller inte se alla de möjligheter runt omkring oss som för oss närmare målet.

Ett bra exempel som visar på hur vårt fokus styrs av vilka mål vi sätter är om vi bestämmer oss för att köpa tex en bil av ett visst bilmärke. Kanske en liten röd BMW. Innan vi bestämde oss att köpa en röd BMW, såg vi inte en enda röd BMW, men nu plötslig kör dom omkring som attan. Och dom blir liksom snyggare och snyggare. Och rödare och rödare. Genom att vi bestämt målet ser vi möjligheterna som vi tidigare inte såg.

Eller kanske vi bestämmer oss för att bli goda pappor. Vi börjar då bygga upp en bild av hur en bra pappa bör vara, vi hittar exempel runt omkring oss på goda fädrar och får sakta men säkert en lång lista av praktiska ideer om vad man kan göra för att bli en god pappa. Och därmed mycket större möjlighet att med aktiviteter flytta oss från där vi nu är mot att bli perfekta pappor. Om vi istället fastnar i tanken vilka tillkortakommanden vi har som föräldrar riskerar vi att vårt fokus mer hamnar i att rationalisera orsakerna till att vi inte är perfekta och svårigheterna att ändra de beteende vi är missnöjda med.

Jag är totalt såld på ideen att jag kan bli succefull på vilket område jag nu än bestämmer mig för att fokusera på. Det svåra är dock att bestämma var jag ska ha min framgång. Har varit lite inne på att verkligen bestämma mig för att bli en känd sing-song-writer, eller författare. Ska jag kanske hellre satsa på att bli världens bästa pappa. Eller bara en innehavare av en röd BMW.

Men just nu lutar det mest åt att jag ska bli världens mest ironiska försäkringstjänsteman.

Så får det bli...
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar