2011-02-19

Då kan man stryka filosof från listan med potentionella yrkesval

Jag ser det som att den person vi är har skapats av alla upplevelser vi har haft under våra liv. Det innebär att vi på ett sätt har i oss alla de människor vi har interagerat med. Det betyder att ni som någonsin skrivit en kommentar här på bloggen, alla ni är en del av mig.

Jag ska fira en vän idag. En som i allt kaos var en trygghet. En som lärde mig de delar av världen jag tills dess hade missat. Jag tänker fortfarande på honom varje gång jag viker ihop en tröja och lägger in i garderoben. Det var en av de saker jag inte kunde. Och när jag faller tillbaka och slänger in kläder huller om buller då skäms jag och hoppas att han inte ska komma och inspektera.

En betydligt viktigare sak han försökte lära mig är hur man ska våga vara sig själv. Hur man undviker att låta omvärlden forma hur man beter sig. Jag har fortfarande långt kvar, men tänk hur jag hade varit om han inte hade försökt. Jag hade väl bara levt genom mina antaganden om hur alla runt omkring mig förväntar sig att jag ska leva.

Nu blixtrar jag till ibland och är avslappnad och låter mig själv styra vem jag är. Men alla ni som jag någonsin mött är så klart med på ett hörn.

2 kommentarer: