2011-02-25

Mammakomplex

Jag kom på en alldeles utmärkt plan idag.

Lill-Villes och Lill-Vivans första ord var Mamma. Detta trots att jag dagligen försökte lära dom säga pappa. Totalt misslyckade indoktrineringsförsök gånger två.

Det krävs således en betydligt mer intelligent strategi på nummer tre. Och idag har jag effektuerat min snillrika plan. Jag har lovat Lill-Vivan och Lill-Ville 100 kronor var, dvs en förmögenhet om dom lyckas få minstingen säga ordet lampa som första ord. Så nu går dom runt och repeterar lampa, lampa hela tiden. dom har också döpt om mamma till Lampa. Mycket smart. Dubbel effekt.

Det hade så klart varit ännu bättre om ordet var pappa, men det blev för dyrt. Och det viktigaste är ju att första ordet inte blir mamma ännu en gång...

3 kommentarer:

  1. Vår ena sons första ord var bil. Så omöjligt är det inte. Lycka till.;)

    SvaraRadera
  2. Hehe, det var listigt! Men vad tycker mamma om att heta lampa numera då? ;P

    SvaraRadera
  3. Gun: Jag blir taggad av din coaching
    Madde: Hon är inte glad. Och det går emot en viktig pedagogisk grej hon har gjort med alla barnen.
    Hon säger - Var är lampan? och då ska barnet titta upp på lampan i taket. Det är ett rätt bra sätt att se att barnet förstår vad man säger. Nu får det bli
    Var är fönstret eller något sånt.

    SvaraRadera