2009-10-03

Keeping up apearances

Jag var förra helgen ute och drack öl med Ensamma Pappan. Han var ett jävligt kul öl-sällskap trots hans nuvarande livssituation. Ett par sådana kvällar till så finns risken att han har sig en ny god vän.

Ni har säkert redan upptäckt att han är en otroligt skicklig skribent, och det börjar också bli tydligt i bloggen att han har en uppfriskande, vass och överraskande humor.

Men vilken totalt värdelös situation han är i just nu. Jag får kalla rysningar och antydan till panikkänslor när jag tänker på det. Må en eventuell människoälskande högre makt hålla mig och min familj borta från den. Och må densamma snabbt hjälpa Ensamma pappan vidare i livet.

Det finns dock minst två fördelar med hans situation gentemot min, som jag i all medkänsla ändå tillåter mig att vara lite avundsjuk på.

Den första är nog rätt självklar för alla som levt länge i ett och samma förhållande. Han kan nu ligga med precis vem han vill. Och sannorlikheten att han lyckas ragga upp en ung och snygg kvinna är så mycket större nu än när han själv var ung och snygg. För så fungerar det där ute i den vida världen har jag förstått.

Den andra fördelen är lite mer svår att förklara. Men som nyskild kan han tillåta sig att må precis hur dåligt han vill, berätta vitt och brett till alla hur skit allting är, sätta sig och storböla och bara vara allmänt förbannad på världen i allmänhet och på det sättet sakta men säkert rensa systemet.

Jag har inte rensat mitt system på många år. Jag har ingen jag kan spy ut galla för när jag har bråkat med Vivecka och tycker hon är skit, eller när jag bara mår dåligt i allmänhet. Jag håller allt sånt inne i mig. För mig är det viktigt att alla runt omkring tycker vi har det bra. Keeping up appearances! Och jag är lojal mot min fru och vill inte att folk runt omkring mig ska få en dum bild av henne bara för att jag behöver snacka.

Många av er som genomlevt småbarnstiden vet att det kan gå rätt tufft till ibland. Alla ni som står i Ensamma pappans situation vet det i alla fall. Och genom dessa tuffa tider har jag samlat på mig. Och aldrig rensat systemet. Jag hoppas nog att det ska småpysa ut lite här och där.

Snackar ni med någon när ni bråkat med er partner, eller när ni mår skit fast att ni utifrån er livssituation borde vara lyckliga och glada?

Vad är ni? Är ni golare eller musslor?

...

10 kommentarer:

  1. Det är jobbigt med skilsmässa! Skitjobbigt! Det där med att få småtjejer.., jag är förvånad över hur många killar 25-35 om bjuder ut sig till en halvgammal kärring. Nu står det klart att det enda de vill är sex, men ändå? De skäms inte heller, de beter sig som att jag borde uppskatta att de raggar på mig. Det tycker jag faktisk är äckligt! OCH roligt! ;D

    SvaraRadera
  2. Jag är mussla inför de flesta, men har vissa som jag vräker ur mig allt till. Det är viktigt att kunna göra det tycker jag, annars blir det som du säger att man samlar på sig och så kommer allt i en enda stor kris till slut. Det hände mig för några år sedan. Det slutade bra men var jobbigt när det pågick. När jag mår dåligt i allmänhet får min man ta mycket och lyssna på mig, men han klarar det också.

    SvaraRadera
  3. Jag är en öppen bok.
    Kan inte hålla inne med känslor.
    Rensar systemet titt som tätt.
    Vi anser att det är bättre med kinapuffar ett par gånger i veckan än en jäkla krutdurk en gång om året. ;o)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle ju kunna gola och säga vilka ni är.
    Men nä.
    Vi är ju lojala i bloggvärlden.
    Eller hur?

    SvaraRadera
  5. Halkade in här.
    När det gäller mig och min man är jag nog mer en mussla. Även om det oftast inte finns så mycket att häva ur sig. Men i alla lägen så är jag superlojal mot min man, för att jag vill vara det och för att jag älskar honom.
    Sen rensar han och jag luften mellan varandra emellanåt ;)

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  6. Egoinas mamma: Det där låter ju spännande. Får du gärna skriva lite mer i detalj om på din blogg. Speciellt det där med vad som gör att unga män tänder på äldre kvinnor. Jag tänker mig att unga kvinnor tänder på äldre män pga pengar, makt och självsäkerhet hos dessa. Är det samma?

    Fredrik: Det ante mig.

    Gun: Ja, jag är lite orolig för att jag inte har något jag talar med och att det ska explodera en dag.

    Kattis: Men jag upplever samtidigt att du har en mycket stor lojalitet mot din man, så jag tror att du berättar vitt och brett för andra när du tycker han är dum i huvet.

    Sus klurar: Du bär på en enormt stor hemlighet. Få nu inga utpressningsideer att jag måste ligga eller nåt sånt för att du inte ska gola. Då gör jag bara en Letterman och du åker i finkan.

    Mumari: Välkommen förbi. Det där låter perfekt. Så där ska det vara!

    SvaraRadera
  7. Det känns väldigt skönt att ha en hållhake på dig.
    Väldigt skönt.

    SvaraRadera
  8. Menade du kanske att lägga in ett "inte" i meningen till mig? Att jag inte berättar vitt och brett för andra? ;o)
    Jag tycker sällan att F är dum i huvudet - men när jag tycker det så har jag ett gäng tjejkompisar (och en och annan killkompis) som jag kan gnälla för.
    Men fördelen med att köra lite utpysning av irritation hemma då och då är att man inte går runt och tycker att maken är dum i huvudet - för man har pratat ut om problemet och försökt se varandras point of view.
    Förstår du vad jag menar.
    Men visst fasen är jag lojal mot Fredde.
    Han är ju guds gåva till mig! :-)

    Sus: Jag vill också ha en hållhake på William...

    SvaraRadera
  9. Just det Kattis. Jag tror INTE du säger dumma saker om din man till andra. Och det lilla jag har sett verkar ni bry er väldigt mycket om varandra...

    SvaraRadera